چرا استخر به سیستم تهویه هوا نیاز دارد ؟

اجرای استخر

يكي از بهترين روش هاي رطوبت گيري در سيستم تهويه، رطوبت گيری با استفاده از كویل سرمایشی است. با اين روش از طریق عبور دادن هوای مرطوب از كویل سرد دستگاه هوا رسان يا كویل های انبساط مستقيم، رطوبت در آن تقطير شده و عمل فرآيند رطوبت گيري رخ مي دهد.

هدف از به کار گیری کویل سرد در استخرهایی كه اساسا از سيستم سرمايش هوا استفاده نمي شود، صرفا رطوبت گير خواهد بود. برا گرم کردن مجدد رطوبت قبل از ارسال به داخل سالن، باید از طریق کویل آب گرم، آب گرمکن های الکتریکی یا عبور از کویل گرم کندانسور، رطوبت مجدد گرم می شود .

يكي از كاربردهاي سيستم هاي رطوبت گيري مكانيكي در استخرهاي سرپوشيده است.

مزيت عمده اين سيستم ها آن است كه گرمای نهان و محسوس و گرماي توليد شده به واسطه كاركرد كمپرسور سيستم را مي توان در هریک از بخش های مجموعه كه نياز به گرما دارد مورد استفاده قرارداد .در اين سيستم ها مي توان به طور همزمان، فرآيند رطوبت گيری هوا و گرمايش مجدد آن براي ارسال هواي خشک و گرم به داخل استخر را انجام داد.

چرا باید در استخر های سرپوشیده رطویت بین 50 تا 60 درصد نگه داشته شود و پایین تر از 50 درصد کاهش نیابد؟

اگر رطوبت پایین تر از 50 درصد باشد به دلیل تبخیر سریع آب از روی پوست، شناگران احساس سرما می کنند. به دلیل تبخیر مداوم آب از کاسه استخر و شرایط مرطوب برای اینکه رطوبت فضای داخل به 40 درصد برسد باید هزینه ی بسیار زیادی را صرف کنند، در حالی که رطوبت نسبی بالای 50 درصد با صرف هزینه ای منطقی قابل قبول است.

در برخي از كاربردها ،سيستم هاي رطوبت گيري مكانيكي براي بازيابي گرماي توليد شده در داخل سيستم هاي سرمايش مكاتيكي و براي گرم كردن آب استخر يا آب گرم مصرفي مورد استفاده قرار مي گيرند.

برای گرمایش مجدد، هوای عبوری که از رطوبت گیر می گذرد به واسطه گرمای تولید شده در کندانسور عمل میکند. بعضی از سيستم هاي تهويه مكانيكي قابليت گرمايش مجدد هوا با استفاده از روش هاي بازيابي گرما را نيز دارند.

لازم به ذكر است كه استفاده از منابع گرمايي خارجي براي گرمايش مجدد هوا به دليل هدر رفتن انرژي در بسياري از كدها و استاندارد ها منع شده است. رطوبت گيري با استفاده از كویل سرمايی یکی از متداول ترین روش ها برای عبور هواي مرطوب از كویل سرد دستگاه هاي هوا رسان يا كویل انبساط مستقيم، رطوبت موجود در آن تقطير شده ودر عمل فرآيند رطوبت گيري رخ مي دهد.

از سيستم هاي رطوبت گيري در استخرهاي سرپوشيده استفاده می شود. برتری اين سيستم ها آن است كه به هر یک از بخش های مجموعه که نیاز به گرما دارد گرماي نهان ومحسوس و گرماي توليد شده به واسطه كاركرد كمپرسور سيستم را مي توان هدایت کرد.

پارامتر های تامین هوای تازه استخر

  • کیفیت هوا
  • دمای محیط استخر
  • میزان جریان هوای محیط
  • میزان رطوبت

با قرار دادن مبدل حرارتی و پمپ حرارتی برگشت پذیر در سیستم خود می توانید تا 100 درصد بازیابی انرژی را بدست آورید.

دستگاهی که هوای مرطوب داخل استخر را با هوای تازه بیرون جایگزین می کند، هواساز است .

به این ترتیب امکان رشد میکروارگانسیم ها در بخش های متفاوت استخر از بین می رود.

از سیستم تهویه استخر نه تنها برای محیط داخل سالن و استخر باید استفاده شود بلکه در قسمت رختکن و سونا جکوزی نیز باید استفاده نمود.

تجهیزات تهویه مطبوع استخر

  • هواساز
  • بویلر
  • فن کوئل
  • اگزاست فن   
  • یونیت هیتر

سالن استخر یا سد در یک فشار منفی نگه داشته شود تا از نفوذ بخار و یا گرما به ساختمان جلوگیری شود.

اگر محیط استخر دارای سیستم تهویه هوا نباشد چه می شود؟

دائما پنجره ها بخار گرفته و کاشی ها لغزنده و فضای داخل مه آلود می شود، حتی ممکن است لکه هایی از کپک را نواحی خاصی مشاهده کنید که همه ی این نشانه ها به دلیل هوای مرطوب بدون تهویه است.

این شرایط نه تنها باعث حس ناخوشایند و بدی برای شما می شود.

بلکه خطری بسیار جدی برای سلامتی شما و ساختمان استخر دارد.

دیدگاهتان را بنویسید