فن کویل چیست؟ چگونه کار میکند؟

سقفی تو کار

فن کویل چیست؟ چگونه کار میکند؟

این دستگاه ساختار ساده ای دارد، ترکیبی از یک فن دمنده و مبدل حرارتی یا کویل هستند.
هوای برگشتی محیط از طریق الکتروفن ها به درون یونیت فن کویل کشیده می شود و بعد از اینکه مراحل فیلتر شدن را طی می کنند با رد شدن از روی فن کویل، تغییر دما پیدا می کنند و در آخر هوای مطبوع شده به وسیله کانال و یا به صورت مستقیم به داخل فضای محیط دمیده می شوند.

انواع فن کویل

اجزای دیگر تشکیل دهنده فن کویل ها

  • سینی تخلیه آب
  • شیر تخلیه
  • ترمینال اتصال برق
  • الکتروموتور
  • پنل های اطراف فن کویل

این دو پارامتر در فن کویل بسیار مهم هستند
1.تعداد مسیر آب خروجی و ورودی از فن کویل
2.ساختار طراحی و چگونگی نصب دستگاه فن کویل
از لحاظ تعداد مسیر آب، فن کویل ها هم دو لوله ای و هم چند لوله ای داریم و از لحاظ ساختار هم انواع مختلفی داریم.

فن کویل دو لوله ای

این نوع از فن کویل، فقط یک مبدل گرمایی (کویل) دارد که به عبارتی کویل سرمایش و گرمایش مشترک هست، به همین دلیل فن کویل دو لوله ای فقط می تواند در حالت سرمایش و گرمایش قرار بگیرد.
در مسیر ورودی آب هم یک شیر تغییر مسیر قرار دارد که اجازه می دهد فقط جریان آب گرم یا سرد به داخل راه پیدا کند.

کویل دو لوله ای

در فن کویل چهار لوله‌ای، کویل سرمایش از گرمایش مجزا است یعنی دو عدد کویل در داخل فن کویل های چهار لوله ای وجود دارد و همین موضوع توانایی ایجاد جریان هوای گرم و سرد به طور همزمان را در فن کویل 4 لوله ای برقرار می کند.
ممکن است این سوال برای مصرف کنندگان پیش بیاید چه نیازی به تامین سرمایش و گرمایش به طور همزمان وجود دارد؟
در بعضی از پروژه ها مانند هتل ها که افراد زیادی با طبع متفاوت هستند و یا در پروژه های بیمارستانی که حال افراد با یکدیگر یکسان نیست، با فن کویل 4 لوله ای این امکان را برای ما ایجاد می کند که به طور دقیق تر بتوانیم دمای مدنظر و مطلوب را برای بیماران ایجاد کنیم.

کویل چهارلوله ای

عملکرد فن کویل

می خواهیم یک توضیح ساده و کلی از عملکرد فن کویل برای شما بیان کنیم. یک دستگاه چیلر که در بیرون از ساختمان نصب می شود که آب را سرد و خنک می کند و به وسیله ی پمپ، آب 7 درجه سانتی گراد تولیدی توسط چیلر، به سمت فن کویل های نصب شده در داخل ساختمان هدایت می شود و از طریق این آب سرد می توانیم فضای مدنظر را خنک کنیم و سرمایش داشته باشیم.
حالا اگر بتوانیم آب گرم موتورخانه یا پکیج را به داخل فن کویل ها هدایت کنیم. می توانیم در فصول سرد سال، گرمایش داشته باشیم و یا فن کویل های نصب شده در داخل ساختمان ها، چهار لوله ای باشند.
می توانیم به طور همزمان آب سرد چیلر و آب گرم پکیج را به فن کویل ها متصل کنیم و به طور همزمان سرمایش و گرمایش داشته باشیم.
حالا اگر بخواهیم جزئیات عملکرد دستگاه فن کویل را تشریح کنیم.
زمانی که فن کویل روشن می شود، فن شروع به چرخش می کند از طریق دریچه ی برگشت، جریان هوا به داخل فن کویل مکیده می شود و با عبور از فیلترها و کویل ها (حالت سرمایش، گرمایش) جریان هوای گرم یا سرد وارد کانال می شود و از طریق دریچه ی رفت وارد فضای داخلی اتاق ها می شود و تا زمانی که فن کویل رشون است این جریان گردش هوا وجود دارد.

عوامل تاثرگذار در انتخاب نوع فن کویل

یکی از عوامل دسته بندی فن کویل ها ساختار و طراحی فن کویل ها است، که از طریق ساختار فن کویل ها، فن کویل های سقفی، دیواری، زمینی داریم.
عوامل زیادی در انتخاب فن کویل از لحاظ ساختاری وجود دارد، مانند محدودیت معماری و فضای دسترسی نصب فن کویل
کاربری ساختمان و پروژه که اداری،مسکونی یا تجاری است
سلیقه ی خریدار و اینکه خریدار کدام مدل از فن کویل را می پسندد

فن کویل زمینی

یکی از رایج ترین فن کویل های موجود در بازار می باشند.
مزایای آن نصب ساده، هزینه ی نگهداری پایین، صدای کم و راندمان مناسب می باشد و از معایب فن کویل زمینی، بخشی زیادی از فضای داخلی ساختمان را اشغال می کند.

فن کویل زمینی

فن کویل دیواری که بر روی دیوار نصب می شود.مزایای آن نصب ساده، صدای کم، هزینه نگهداری پایین است.
عیب آن قیمت بالای فن کویل است.

فن کویل دیواری

تنوع طراحی زیادی دارند و در ظرفیت های هوایی بالایی تولید می شوند، راندمان مناسبی دارند، ظاهر و طراحی زیبایی دارند و فضای کمی اشغال می کنند.
از معایب فن کویل سقفی کاستی، کیفیت پایین فیلتراسیون هوا و چون در سقف کاذب نصب می شوند دسترسی به آنها سخت و دشوار است، برای سرویس و نگهداری آن هزینه بالایی دارد و در نهایت اینکه این فن کویل ها در سقف هایی با ارتفاع بیشتر از 3 متر کارایی ندارند.

فن کویل کاستی

همانطور که در تصویر می بینید کاور بدنه ندارد، چون داخل سقف کاذب نصب می شود از مزیت های این فن کویل می باشد.
چون همین امر باعث پایین آمدن قیمت می شود و در بازار بسیار رایج است و امکان کانال کشی جریان هوای خروجی در این نوع فن کویل وجود دارد که باعث توزیع بهتر جریان هوا می شود.
معایب فن کویل سقفی توکار، چون در سقف نصب می شود، دسترسی به آن جهت سرویس و نگهداری دشوار است و در کل برای نصب فن کویل سقفی توکار محدودیت داریم.

سقفی تو کار

به اختصار به فن کویل کانالی معروف هستند. بسیار مشابه فن کویل سقفی تو کار هستند، مزایای ان توانایی ایجاد فشار بالا در جریان هوا را دارند.
امکان استفاده از هوای تازه و قابلیت تامین ظرفیت های هوادهی سنگین را دارند.
از عیب های این فن کویل سقفی کانالی پرفشار، مشابه فن کویل های سقفی دیگر که در سقف نصب می شوند، دسترسی جهت سرویس و نگهداری سخت است و چون دور فن های آن بالاست صدای فن بالایی دارند.
از این فن کویل در پروژه های مسکونی و اداری استفاده نمی شود و به همین دلیل صدای زیاد فن در سایر پروژه ها مثل هایپر مارکت ها چندان دردسرساز نیست.

کانالی پر فشار

 

در هر پروژه پس از بررسی تمامی جوانب، از جمله محدودیت های معماری، وجود فضای کافی برای نصب، کاربری ساختمان، قیمت خرید و … نوع فن کویل (زمینی، دیواری و …) انتخاب می شود. سپس بعد از مشخص کردن دو لوله ای یا چهار لوله ای بودن دستگاه، با توجه به محاسبات بار حرارتی انجام شده، ظرفیت فن کویل ها برای هر فضا به تفکیک براورد می گردد.

می بایست مبنای براورد ظرفیت فن کویل، ظرفیت سرمایشی / گرمایشی آن باشد نه ظرفیت هوادهی. بنابراین، پس از آنکه بار حرارتی هریک از فضاها به کمک آنالیز نرم افزاری یا با محاسبات سرانگشتی به دست آمد، از طریق دیتاشیت های ارائه شده در کاتالوگ کمپانی سازنده دستگاه، مدل مناسب با توجه به نیاز سرمایشی / گرمایشی آن فضا انتخاب می شود.

از طریق اطلاعات با توجه به اینکه فن کویل می تواند در سه دور مختلف کار کند، سه عدد متفاوت برای ظرفیت سرمایشی و گرمایشیِ هریک از مدل ها اعلام می شود. از جمله نکاتی که بهتر است در انتخاب ظرفیت سیستم خصوصاً در ساختمان های مسکونی و اداری رعایت شود این است که حتی الامکان مبنای انتخاب، ظرفیت فن کویل در دور پایین باشد تا سیستم انتخابی بتواند در دور پایین که صدای تولیدی حداقل است، سرمایش و یا گرمایش مورد نیاز را تامین کند. ضمن آنکه به این ترتیب در گذر زمان و با وجود استهلاک، همچنان حاشیه اطمینانی برای دستیابی به ظرفیت مورد نظر وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید