تاسیسات موتورخانه

تاسيسات عمومی استخر شامل ديگ های آبگرم و منابع است. استخرهای تجاری عموماً شامل دوش‌ها، اتاق‌های سونا و جكوزی می باشد. عموماً در اين موارد از سيستم و تجهيزات مستقلی نظير ديگ بخار، مبدل و … استفاده می شود.

اجرای استخر، سونا و جکوزی

برای اجرای استخر، سونا و جکوزی مناسب و زیبا، ابتدا یک مکان برای استخر جدید خود انتخاب کنید و سپس نقشه ای برای عمق و شکلی که درنظر دارید طراحی کنید.
اگر بخواهید استخر را به صورت بتنی بسازید مراحل ساخت آن زیاد می شود.
این حفاری یک زمان هیجان انگیز است.شما می‌توانید تماشا کنید که حیاط خلوتتان شکل استخر جدیدتان را درست جلوی چشمانتان می‌گیرد. صنعتگران ما این کار را آسان جلوه می دهند، اما برای به دست آوردن دانش وتوانایی برای انجام کاری که انجام می دهند، زمان و تجربه زیادی همراه با سخت کوشی لازم است.این فرآیند تقریباً 2 روز طول می کشد، سپس تا 1 هفته برای کشیدن مجوزها طول میکشد.

لوله کشی کردن استخر یکی از مراحل مهم در نصب استخر است. لوله کشی چیزی است که سیستم گردش را حفظ می کند. ویژگی هایی که برای استخر خود انتخاب کرده اید می تواند عامل تعیین کننده ای در پیچیدگی کار لوله کشی باشد. لوله کش استخدام شده شخصی است که سیرکولاسیون و سیستم تخلیه اصلی و همچنین اسکیمر را نصب می کند.
تمام سیستم‌های جریانی که مطابق طراحی شما درخواست می‌شوند، در این زمان نصب می‌شوند، مانند جت‌های درمانی، جت‌های عرشه، فرود محض و هرگونه آب‌نمای اضافی که انتخاب کرده‌اید.

این ویژگی که به داخل آب استخر فیلتر می شود نیز بخشی از فرآیند لوله کشی است. این بخش از فرآیند تا یک هفته طول می کشد، اما این شامل مجوزهای لازم برای برق و لوله کشی است.
سه روز بعدی فرآیند ساخت استخر، بتن تحت فشار است که بر اساس طرح پیشنهادی و نهایی شما قرار می گیرد و ساخته می شود.
صنعتگر ما در کار با تجهیزات سنگینی که برای جمع آوری بتن و سپس شکل دادن به استخر، آبگرم و حتی پله های استخر شما نیاز است مهارت دارد. فرآیند سه روزه شامل زمان مورد نیاز برای خشک شدن بتن می شود.

روش های گرمایش آب استخر و جکوزی

  • گرمایش آب استخر با گرمکن های برقی
  • استفاده از مبدل های حرارتی
  • آب استخر با استفاده از پکیج های گازی مخصوص گرمایش آب استخر
  • استفاده از سیستم سولار به صورت غیر مستقیم و مستقیم
  • با استفاده از دیگ (چدنی و یا فولادی) و مبدل حرارتی (پوسته و لوله و یا مبدل حرارتی صفحه ای)

کاشی‌ساز هنرمند طراحی است که مسئولیت زیبایی اطراف استخر را بر عهده دارد. کاشی ها به درخواست شما برای تزئین پارامتر استفاده می شوند. مرحله کاشی و عرشه تقریباً نزدیک به یک هفته (هفت روز) تکمیل می شود. این نیز به طراحی و متراژ مربع طرح انتخابی شما بستگی دارد.

انواع فیلتر تصفیه

  • فیلتر شنی
  • فیلتر کارتریجی
  • فیلتر دیاتومه

فیلترهای تصفیه استخر و جکوزی معمولا از نوع فیلتر شنی با مخزن های بزرگ هستند که از فایبر گلاس و فلز می باشد و شامل یک بستر ضخیم از شن مخصوص بوده و همانند پمپ ها و پکیج های تصفیه آب استخر از الزامی ترین تجهیزات و لوازم استخر می‌باشند.
آب از بالای مخزن فیلتر وارد شده و بواسطه نیروی جاذبه زمین، به سمت پایین حرکت و از روی شن ها عبور می‌کند. ذرات ریز شن، املاح و آلودگی ها را به خود جذب کرده و در انتهای مخزن، آب تصفیه شده جمع آوری و خارج می گردد.

به مرور زمان و با توجه به گرفتگی منافد داخل فیلتر شنی، شدت جریان آب در فیلتر کاهش می یابد. می توان از روی گیج های فشار ورودی و خروجی فیلتر و مشاهده اختلاف فشار میزان کاهش جریان را کنترل نموده و در صورت نیاز فیلتر را شستشوی معکوس نمود.
باید یک سیستم ضدعفونی برای از بین بردن عوامل بیماری زا مثل باکتری ها وجود داشته باشد. ضدعفونی کننده متداول استخرها، کلر می باشد که بصورت ترکیبات شیمیایی هیپوکلریت کلسیم و هیپوکلریت سدیم وجود دارد. وقتی ماده جدید یا آلودگی وارد آب می شود،کلر بصورت ترکیبات شیمیایی مختلف از جمله “اسید هیپوکلرو” با آنها واکنش نشان می دهد. اسید هیپوکلرو، باکتری ها و عوامل بیماری زا را بوسیله تخریب ساختار آنزیم های آنان از بین می برد.

در مرحله راه اندازی اجرای استخر، سونا و جکوزی تقریباً کامل شده تکنسین راه اندازی مسئول تست استخر شنا برای اطمینان از عملکرد صحیح آن است. برای مثال، فناوری راه‌اندازی، پمپ گردش را راه‌اندازی می‌کند و تایمر را تنظیم می‌کند. بسته به طرح، این کار کلی را مشخص می کند که تکنسین باید انجام دهد. اگر طراحی شما شامل اتصالات گوی چشم در برگشت و جت‌ها باشد، این فناوری آن‌ها را در این بخش از فرآیند نصب می‌کند. تکنسین راه اندازی نیز استخر و عرشه کاشی را به طور کامل تمیز می کند. هنگامی که او تمیز کردن و مسواک زدن استخر و مناطق اطراف آن را به پایان رساند،پس از آن فناوری تعادل آب و کلر را شروع می کند. کلر در یک دوره چند روزه اضافه می شود تا اطمینان حاصل شود که مقدار مناسب اضافه می شود، اما نه بیش از حد. این فرآیند حدود یک روز طول می کشد تا کامل شود، اگرچه برای آبی شدن کامل استخر، چند روز دیگر طول می کشد.

موتورخانه استخر شامل دستگاه های زير می باشد

  • ديگ ابگرم
  • ديگ بخار
  • سختي گير
  • فيلتر شنی
  • موگير
  • مبدل‌های حرارتی
  • منابع انبساط
  • منابع كويلر
  • پمپ
  • دستگاه تزريق منابع شيميايی
  • اصول كلی در ساخت استخر

تعداد شناگران در استخر

تعداد شناگران بایستی متناسب با وسعت استخر باشد. معمولاً برای هر یک نفر 3 متر مکعب و یا 2 متر مربع در نظر گرفته می شود

شناگران استخر
شناگران استخر

جهت یابی استخر

جهت استخری که دارای دایو است ، حتماً بایستی به طرف شمال باشد تا نور خورشید مزاحم چشم کسی که شیرجه می رود نشود. استخر و آفتاب‌گیر بایستی از طلوع تا غروب آفتاب در زیر تابش نور خورشید باشد.

جهت یابی
جهت یابی

نور و روشنايی استخر

نور استخر بايد كافی و طوری از بالا به آب بتابد كه در سر تا سر استخر نور مناسب وجود داشته باشد،براي ديد بهتر شناگران از چراغ‌های كه در ديواره داخلی استخر نصب می شود ولتاژ آن حدود 12 ولت است، استفاده می دشود.

نورو روشنایی استخر
نورو روشنایی استخر

دما استخر

درجه حرارت هوای استخرهای سرپوشیده باید حداقل دو درجه بالاتر از دمای آب باشد دمای مناسب برای آب استخر 27-26 درجه سانتیگراد می باشد. برای تهویه هوای محل جایگاه تماشاچیان باید توجه خاصی مبذول شود.

دمای استخر
دمای استخر

بهترین محل برای تماشای مسابقات و نمایش‌های آبی استفاده از طرفین استخر می باشد

دیواره استخر

دیواره های انتهایی استخر باید موازی باشند و با سطح آب زاویه 90 درجه داشته و از جنس محکم و یکپارچه ساخته شده باشند. سطح دیواره تا عمق 80 سانتی‌متری آب نباید لغزنده باشد. رعایت این اصل برگشت شناگران را بی خطر می سازد.
ديواره و كف استخر بايد به وسيله كاشی و يا سراميك برای شستشوی بهتر پوشانده شوند.

دیواره استخر
دیواره استخر

لبه های مخصوص استراحت

لبه یا فرورفتگی مخصوص استراحت که شناگران یا بازیکنان واترپلو در هنگام استراحت پای خود را درون آن می گذارند وجود این لبه ها در دیواره های طولی استخر مجاز است، اما نباید از عمق 120 سانتیمتری آب پایین‌تر باشد. پهنای آنها می تواند از 10 تا 15 سانتی‌متر باشد.

لبه استراحت استخر
لبه استراحت استخر

آب راه ها یا موج گیری های کنار استخر

آب راه‌ها یا موج گیرها را می توان در هر چهار دیواره استخر تعبیه کرد، نصب آن ها در دیواره های انتهایی باید طوری باشد که امکان اتصال صفحات زمان سنج های در فاصله 30 سانتی متر بالای سطح آب وجود داشته باشد.
این آب راه‌ها باید با پنجره ای مشبک یا حفاظ پوشانده شود و مجهز به دریچه های مسدود کننده قابل تنظیم باشند تا سطح آب را ثابت نگه دارند.

موج گیر استخر
موج گیر استخر

لبه های استخر

لبه های استخر نسبت به سطوح اطراف آن بايد كمی بر آمده و شيب آن به طرف داخل استخر باشد، تا آب‌هايی سطحی با برخورد به برآمدگی ها وارد استخر نشود (شيب دار بودن لبه به خاطر جلوگيری از مواج شدن آب است).

استخر
استخر

حوضچه های آب كلر

حد فاصل بين رختكن و استخر و قبل از ورود به آن بايد حوضچه آب كلر قرار داده شود كه برای ضد عفونی كردن پاها استفاده شود.
در مسيرهای خروجی اصلی از سرويس هایی بهداشتی پاشويه با محلول كلر غليظ (3 درصد) تعبيه شود و استفاده از آن اجباری گردد.

حوضچه های اب کلر
حوضچه های اب کلر

انواع استخر و امكانات و تجهيزات آنها

استخر آموزشی

معمولاً در ابعاد 88 و يا 810 متر طوری طراحی و ساخته می شود كه الگوهای آموزشی و يا ابزارهای كمك آموزشی در آن مد نظر باشد، مثلاً عمق آن حداكثر به 1/2.0 متر و به صورت شيب دار به نحوی ساخته كه لااقل يك ضلع استخر علاوه بر كم عمق بودن قسمتی از آن به صورت پلكان وارد استخر شده تا برای آن دسته از اشخاصی كه از وارد شدن ناگهانی در آب وحشت دارند مناسب باشد.

عمق آب اينگونه استخرها قابل تنظيم است.

ميله هايی استيل در اطراف ديواره ها و در قسمت سطح آب نصب شده كه حدود 10 سانتی متر با ديواره فاصله دارند كه برای غوطه ور شدن و آموزش دست و پا بسيار مورد استفاده قرار می گيرد، عمق آب اينگونه استخرها قابل تنظيم است. جدای از ميله استخرهای آموزشی لوازم كمك آموزشی نظير: تخته شنا به ابعاد مختلف ، دوقلوی شنا، حلقه لاستيكی ، كمربند نجات، بازوبند نجات، دماغ گير، گوشی پای دولفينی (قورباغه)، و….كه هر كدام موارد خاص خودش را دارد، برای افراد مختلف مورد استفاده قرار می گيرد .

استخر-آموزشی
استخر-آموزشی

استخرهای تفریحی

در چنین استخرهایی بخش بزرگی از سطح آب (تا 80 درصد) کمتر از 7/1 متر عمق دارد ناحیه عمیق در این نوع استخرها مناسب نصب تخته های شیرجه کوتاه (حداکثر تا یک متر) و نصب وسایل بازی مانند انواع سرسره، نصب موج افکن های مکانیکی و ورزش غواصی می باشد. کف استخرهای تفریحی باید دارای شیب ملایم باشد و از 7 درصد تجاوز نکند.

استخر تفریحی
استخر تفریحی

استخرهای قهرمانی

طول اينگونه استخرها 33/33 متر – 25 متر – 50 متر و عرض آن 10-21 متر متغير است و عمق آن كمتر از 1/80 متر نيست اينگونه استخرها به دو صورت روباز يا سر پوشيده مورد بهره برداری قرار می گيرد.

استخر قهرمانی
استخر قهرمانی

طول اينگونه استخرها 33/33 متر – 25 متر – 50 متر و عرض آن 10-21 متر متغير است و عمق آن كمتر از 1/80 متر نيست اينگونه استخرها به دو صورت روباز يا سر پوشيده مورد بهره برداری قرار می گيرد.

طناب های خط

•تعداد خطوط شنا (لاين) بسته به عرض استخر بين 6تا8 خط متغير است، اين خطوط به وسيله طنابی كه دو سر آن با قلابهايی به ديواره استخر وصل است در طول استخر كشيده می شود روی طناب اجسام غوطه ور دو انتهای طناب با رنگ ساير قسمتها متفاوت است. عرض هر خط شنا بايد 2/5 متر باشد. • قطر این شناورها ممکن است از 5 تا 15 سانتیمتر باشد در بین هر دو خط نباید بیش از یک رشته طناب وجود داشته باشد

طناب استخر
طناب استخر

خطوط کف استخر

باید از رنگ تیره بوده و درست در مرکز یا وسط هرخط استخر کشیده شده باشد. پهنای آن حداقل 20 و حداکثر30 سانتی متر است و طول آن در استخرهای 50 متری ، 46 مترو در استخرهای 25 متری ، 21 متراست  خطوط کف استخر باید در فاصله 2 متری دیواره استخر پایان یابند.

خطوط استخر
خطوط استخر
 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by دپارتمان سرمایش گرمایش قهرمانی (@ghahremanishop)

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by دپارتمان سرمایش گرمایش قهرمانی (@ghahremanishop)